Views
4 years ago

Tubes

  • Text
  • Farr
  • Quartet
  • Farr
  • Percussion
by Gareth Farr | Percussion Quartet

• The pitches produced

• The pitches produced are not critical and so have not been specified but the ensemble should work to make each pitch distinct so that the mixture of overtones creates a rich but pleasant sonority when all four are played simultaneously. Beater • The beater used to strike the aluminium tube should ideally be a steel rod with a felt tip. The rod should be solid steel, similar in diameter to a regular drumstick (~1.5cm) but slightly shorter at around 30cm in length. A taper is not necessary. At the tip must be a layer of thick felt to act as the main beater surface. The felt should be approximately 0.3cm thick and extend about 3cm down the shaft. • If the ensemble cannot source or create a beater as described above, a felt tipped metal shafted beater—as sometimes used by tenor drum players of a drumline—may be used. Playing technique • The hollow aluminium pipe is to be held near the centre in the non-dominant hand and the beater in the dominant hand. The pipe is ideally held on an angle (not vertical nor horizontal) so that a quasi-normal sticking action can be used. • All regular noteheads are to be played with a moderately firm grip on the aluminium pipe and by striking the pipe with the felt tip of the beater. This should produce a deadened but semi-pitched À tone. • Noteheads with the (open) symbol are to be played by throwing the pipe a short distance out of the hand and hitting it with the felt tip of the beater. You will need to throw the pipe prior to the moment when the note must sound. The distance the pipe travels from the hand should be minimal, as to minimize the risk of losing control and dropping the pipe, but far enough to be free in the air when struck to produce a resonant tone. The time in the air should also be equal to the notated duration before the pipe is caught again, and therefore damped by the hand. • ¿ noteheads are to be played by firmly gripping the aluminium pipe and striking with the metal shaft of the beater. This metal-on-metal sound should be harsh and contrasting to the regular playing technique for this work. • In the penultimate measure of work, during the bar rest, the aluminium pipe should be turned to be horizontal and perpendicular to the players dominant arm and beater. To play the final measure, throw the pipe in the air—higher than previously—and then hit upwards at one end of the pipe. Using the correct amount of force, ensure the pipe rotates 180 degrees before catching it again. PE130 – vi

TUBES Gareth Farr Percussion 1 Percussion 2 Percussion 3 Percussion 4 Œ = 160 ã 4 8 œ œ œ œ œ œ œ œ 4 6 . pp ã 4 8 œ œ œ œ œ œ œ œ 4 6 . pp ã 4 8 œ œ œ œ œ œ œ œ 4 6 . pp ã 4 8 œ œ œ œ œ œ œ œ 4 6 . pp œ À œ À œ œ œ œ cresc. poco a poco ≈ œ À . Œ œ œ œ œ J cresc. poco a poco ‰ J œ À Œ œ œ œ œ cresc. poco a poco ‰. œ À Œ œ œ œ œ R cresc. poco a poco 4 4 4 4 ≈ œ À . Œ œ œ J ‰ J œ À Œ œ œ ‰. œ À Œ œ œ R œ À œ À œ œ 4 3 ‰ œ À Œ œ 4 9 J 4 3 ‰. œ À Œ œ R 4 9 4 3 œ À œ À œ 4 9 4 3 ≈ œ À . Œ œ J 4 9 5 ã 4 9 ‰. œ À Œ œ œ œ œ œ œ œ . R 4 9 4 9 4 9 4 5 4 5 4 5 4 5 . œ À œ À œ œ œ ≈ œ À . Œ œ J ‰ œ À J Œ 4 3 4 3 4 3 4 3 4 2 4 2 4 2 4 2 4 7 4 7 4 7 4 7 ã œ À œ À œ œ œ œ œ œ œ . . ≈ œ À . Œ œ œ œ J ‰ œ À Œ œ J ‰. œ À R Œ ã ≈ œ À . Œ œ œ œ œ œ œ œ J . . ‰ œ À Œ œ œ œ J ‰. œ À Œ œ R œ À œ À ã ‰ œ À Œ œ œ œ œ œ œ œ J . . ‰. œ À Œ œ œ œ R œ À œ À œ ≈ œ À . J Œ 9 ã 4 7 ‰. œ À Œ œ œ œ œ œ R . 4 . œ À œ À œ œ 4 3 ≈ œ À . Œ œ 4 2 ‰ œ À Œ 4 5 ‰. œ À Œ œ œ œ J J . R 4 3 4 2 4 5 4 3 4 2 4 5 4 3 4 2 4 5 4 3 4 3 4 3 4 3 ã 7 4 œ À œ À œ œ œ œ œ . 4 . ≈ œ À . Œ œ œ J ‰ J œ À Œ œ ‰. œ À R Œ œ À œ À œ œ œ . ã 4 7 ≈ œ À . Œ œ œ œ œ œ J . 4 . ‰ J œ À Œ œ œ ‰. œ À Œ œ R œ À œ À ≈ œ À . Œ œ œ œ J . ã 4 7 ‰ J œ À Œ œ œ œ œ œ . 4 . ‰. œ À Œ œ œ R œ À œ À œ ≈ œ À . J Œ ‰ J œ À Œ œ œ œ . 14 ã 4 3 . œ À œ À œ mf ã 4 3 . ≈ œ À . Œ œ J mf ã 4 3 . ‰ œ À Œ œ J mf ã 4 3 . ‰. œ À Œ œ R mf 4 2 ≈ œ À . Œ 4 1 ‰ œ À 4 3 ‰ œ À Œ œ J J J . 4 2 ‰ œ À Œ 4 1 ‰. œ À 4 3 ‰. œ À Œ œ J . R R 4 2 ‰. œ À Œ 4 1 œ À 4 3 œ À œ À œ . R 4 2 œ À œ À 4 1 ≈ œ À . J 4 3 ≈ œ À . Œ œ J . œ À œ À œ pp cresc. ≈ œ À . Œ œ J ‰ J œ À Œ œ ‰. pp cresc. pp cresc. œ À Œ œ R pp cresc. ≈ œ À . Œ œ J ‰ J œ À Œ œ ‰. œ À Œ œ R œ À œ À œ ‰ J œ À Œ œ ‰. œ À Œ œ R œ À œ À œ ≈ œ À . Œ œ J ‰. œ À Œ œ R œ À œ À œ ≈ œ À . Œ œ J ‰ J œ À Œ œ 4 4 4 4 Tubes © 2008 Promethean Editions Ltd This Edition © 2013 Promethean Editions Ltd PE130 – 1 ISMN: 979-67452-192-5

Score Library

Gareth Farr Percussion Quartet Farr Percussion